Voedingsbeleid

Voedingsbeleid Odyzeeschool

 

Introductie

We willen gezond eten op school voor iedereen makkelijk maken om zo bij te dragen aan een goede ontwikkeling van de kinderen. Samen met ouders zorgen we voor gezond eten en drinken tijdens de ochtendpauze en lunch. Trakteren is feestelijk en mag wat afwijken van onze gezonde richtlijnen, maar we vragen u de porties klein te houden. Er is ruimte om individuele afspraken te maken bij een allergie, dieet of een bepaalde (geloofs)overtuiging.


Eten in de ochtendpauze

De kinderen eten elke dag een gezonde pauze hap. We vragen ouders om geen koek, snoep of chips mee te geven.

Geschikt voor de kleine pauze vinden wij bijvoorbeeld:

  • Fruit, zoals appel, peer, banaan, kiwi, druiven, meloen, pruim, mandarijn, passievrucht
  • Groente, zoals worteltjes, komkommer, paprika, snoeptomaatjes en radijsjes
  • Volkoren of bruine boterham , volkoren knäckebröd, cracker, roggebrood of mueslibol met geschikt beleg. Kijk voor geschikt beleg bij ‘Eten tijdens de lunch’

 

Tip: koop seizoen groente- en fruit. Kijk hiervoor in de groente- en fruitkalender van Milieu Centraal


Eten tijdens de lunch

De kinderen eten dagelijks een gezonde lunch. We vragen ouders om geen koek, snoep of chips in de broodtrommel te doen.

Geschikt voor de lunch vinden wij bijvoorbeeld:

  • Volkorenbrood of bruinbrood
  • Eventueel als variatie; volkoren knäckebröd, crackers, roggebrood of mueslibol
    - geschikt beleg voor in het trommeltje is beleg dat niet te veel verzadigd vet en zout bevat, zoals 30+ kaas, 20+of 30+ smeerkaas met minder zout, ei, hüttenkäse, zuivelspread
    - notenpasta, pindakaas of appelstroop zonder toegevoegd suiker of zout
  • Groente en fruit,  zoals tomaat, komkommer, paprika, banaan, appel en aardbei. Lekker als beleg en voor erbij

 

Drinken

Kinderen drinken tijdens de ochtendpauze en de lunch dranken zonder toegevoegde suikers. We vragen ouders geen limonade, frisdranken, sportdranken en vruchtensappen mee te geven omdat ze erg veel suiker bevatten.

Geschikt voor drinken vinden wij bijvoorbeeld:

  • Kraanwater. De kinderen mogen hun flesje vullen met water uit onze watertappunten bij de keuken. Deze watertappen worden dagelijks gevuld met vers drinkwater met o.a. verse munt, ijsblokjes en\of  vers fruit
  • Thee zonder suiker. Geef uw kind zijn/haar favoriete theezakje mee, wij zorgen voor heet water
  • Halfvolle melk (voor de kleine pauze), karnemelk of yoghurtdrank zonder toegevoegde suikers


Traktaties

Kinderen krijgen per schooljaar al gauw 18 traktaties. Dat mag ook, want jarig zijn is feest! Maar bij ons op school vragen we ouders wel om de traktaties klein te houden en niet te calorierijk te maken. Ook wijzen wij op de mogelijkheid een klein cadeautje mee te geven in plaats van iets eetbaars.

Geschikt voor traktaties vinden wij bijvoorbeeld:

  • Groente en fruit in een leuk jasje
  • Kleine porties van producten die niet teveel calorieën bevatten, zoals een rozijndoosje, een handje naturel popcorn, soepstengel, klein koekje of een minirolletje of zakje met kleine (suikervrije) snoepjes of dropjes
  • Een cadeautje, zoals een stuiterbal, potlood, stickers, kleurboekje, spelletje of bellenblaas

 

Pinterest

Wij werken momenteel aan een Odyzee Pinterestbord met daarop leuke gezonde lunch- en of traktatietips. Hier kunt u inspiratie op doen. Het interestbord is hier te vinden.